Wednesday, May 4, 2011

Arbetslösheten idag är ett gott tecken!

Arbetslösheten idag är ett gott tecken. Det visar att teknologin och utvecklingen går framåt och i rätt riktning. Detta är inget vi ska kämpa emot genom att försöka skapa nya onödiga jobb eller genom att trycka in fler folk på arbetsmarknaden och ”fas-3”jobb eller vad det nu kan tänkas kallas.

Istället borde vi se över hela vårat system.

Fakta: vi håller på att övergå till ett samhälle där mentalförmåga och intelligens blir mer och mer viktig och den mänskliga fysiska arbetskraften och förmågan ersätts av automatisering genom ny teknologi. Framåt i tiden kommer även mer avancerade jobb som t.ex. kirurgiska ingrepp och liknande också automatiseras. Teknologin finns redan men hålls tillbaka för att vi inte ”förstår” hur vi ska lösa arbetslösheten som medföljer utvecklingen.

Utvecklingen som sker är något positivt men alla verkar inte se det så just nu eftersom många av oss har det väldigt dåligt ställt ekonomiskt. Anledningen till detta är inte teknologins framfart utan att vårat system håller på att bli utdaterat och den funktion vårat system har passar inte in i den nya modellen som uppstår genom automatiseringen av ”jobb”.

Om vi ser på historien så började vi att använda oss av slavar för att skapa oss välfärd. Detta var ju praktiskt så länge det var moraliskt korrekt med slavhandel. När folk började inse att även slavarna borde behandlas som människor avsatte man detta system och övergick samtidigt till att industrialisera samhället. Samma motivation fast nu blev ju folket själva slavar. Fram tills idag. Teknologin har äntligen kommit ikapp oss och nu kan vi anlita slavar igen som tar över de tråkiga och monotona jobben, nämligen automatisering och robotteknologi. Teknologin är nutidens slavar. Det positiva är att teknologin inte har nån egen vilja, den tar inga raster, behöver inte nån semester, den ställer inga krav om mänskliga förhållanden på arbetsplatsen. Kan det bli bättre? Nu slipper vi människor göra de tunga monotona jobben och kan fokusera på att leva livet medan produktiviteten ökar och GDP ökar med den. Men här kommer problemet. Eftersom folk har försörjt sig genom anställningar som ”slavar” i olika industrier så minskar nu antalet inkomsttagare och antalet arbetslösa ökar genom denna automatisering. Där är problemet. Att vara arbetslös är ju egentligen inget problem i sig utan själva försörjningsbiten är ju där skon klämmer.

Här kommer medborgarlön in som en självklar lösning. Det är humant, logiskt och det är ju det vi har strävat efter sedan vi införde slaveri. Nu kan vi ägna oss åt familjen, rekreation, utbildning, ideell verksamhet, kultur och konst! Vi kan helt enkelt leva livet som det var tänkt från början.

Om vi låter automatiseringen av jobben få ta över där den kan så kommer produktiviteten öka och där med GDP samtidigt som färre och färre behöver jobba. Så ju fler arbetslösa vi får detso rikare kommer landet bli. Det är en väldigt radikal och främmande tanke för många men detta är ett faktum. Det finns inte en enda människa som kan jämföra sig med en maskin när man talar monotona yrken som inte kräver kreativitet. Därav krossar man idén om att dom som jobbar betalar för dom som inte jobbar eftersom maskinerna egentligen ”jobbar” och ”betalar” för alla. Dom lägger ju 100% skatt på sin inkomst. Lägg där till allt denna ”arbetslösa” skaran människor kan tillföra samhället i form av ideellt, kreativt och konstnärligt arbete som inte kostar ”folket som arbetsgivare” en krona men kommer få avkastning för genom att välfärd och troligtvis GDP ökar ännu mer. Tänk vad många fler musik-, film-, innovations-, design-, kultur-, litteratur- exporter vi skulle kunna skapa och dra nytta av.


Jag själv är ett ganska bra exempel på detta (även om jag hatar att utgå från mig själv i sådana här sammanhang). Idag arbetar jag ideellt för att starta upp ett aktivitetshus/kursgård på orten där jag bor men varje dag känner jag stress över att jag inte tjänar några pengar och även om jag vet innerst inne att det jag gör är något mycket viktigare än att stå i kassan på McDonalds så känner jag mig skuldbelagd för att jag inte drar mitt strå till GDP-stacken just nu. Däremot drar jag mitt strå till välfärds-stacken och jag kommer säkerligen spara och tillföra samhället enorma summor pengar i framtiden genom detta projekt. Detta gör jag inte av någon monetär motivation utan för att bygga upp ett samhälle som jag vill leva i. Ett samhälle där ungdomar (och även vuxna, speciellt i ett samhälle med medborgarlön) kan aktiveras av kultur istället för att vandra in i skogen av utanförskap, missbruk och kriminalitet. Om jag hade en medborgarlön på säg 7-10000kr så kan jag garantera att jag skulle slippa stressen och genom att inte känna mig skuldbelagd skulle jag fria upp min kreativitet och glädje och jag skulle satsa över 100% på att få igång aktivitetshuset/kursgården.

Argumentet att medborgarlön inte skulle motivera folk att arbeta håller inte. Och även om det gjorde det så skulle ju GDP stiga eftersom automatiseringen av produktionen har effektiviserats. De enda som tänker att folk skulle bli lata och skita i sitt samhällsansvar är folk som endast ser pengar som motivation för att stödja sitt egoistiska och materialistiska behov. Möjligen skulle folk ligga och stirra sig själva i naveln ett par veckor men efter det skulle folk börja bli rastlösa och vilja aktivera sig. Detta handlar ju till stor del om en värdefråga som jag tror och hoppas kommer vara en stor del av medborgarlönsdebatten. Jag anser att det finns många fler motivationsmorötter folk vill gnaga på. Välfärd, skaparglädje, samhällsansvar, kreativitet och i det långa loppet tror jag att alla dessa andra morötter bidrar till en ökad verklig i samhället. Problemet idag är att folk inte har tid att engagera sig i samhället för de har fullt upp att jobba för att ens få mat på bordet och tak över huvudet. Så jag tror att genom att införa medborgarlön så blir folk mer kreativa och innovativa och börjar starta upp egna företag (eftersom man har en ekonomisk säker grund att stå på vågar man ta lite mer risker) och uppfinner ny teknologi (eftersom man har mer tid att lägga på forskning och studier)som skulle öka GDP ännu mer på sikt än vad det restriktiva system vi har idag någonsin kommer kunna. Ett väldigt bra alternativ skulle vara att länka medborgarlönen till Sveriges GDP så att om GDP ökar så ökar medborgarlönen och tvärt om. Detta skulle också motivera folk att ta ett större ansvar både kollektivt och personligt.

Sen kan vi ju tala om hur en medborgarlön skulle spara in stora (miljarder) summor pengar per år genom minskat utanförskap, missbruk och kriminalitet på grund av att alla har en ekonomisk trygghetsgrund och slipper stressen att alltid vara till marknadens förfogande. För att inte tala om den humana aspekten som kommer infinna sig i samhället när folk inte ser varandra som fiender som kämpar om de få jobb som finns på arbetsmarknaden.

Ännu en poäng är att en medborgarlön och automatisering av tunga och stressfulla jobb skulle minska fysisk utslitning ch stressrelaterade sjukdomar som t.ex. cancer och magproblem och många fler. Det skulle öka fysiskt välmående på folket överlag och minska sjukvårdsbehovet vilket i sin tur minskar anställningsbehovet i sjukvården vilket eventuellt leder till ökad medborgarlön istället.

Jag tror på sikt att detta också kommer att bidra till att folk inte lägger samma status i materialistiska ting vilket förhoppningsvis kommer leda till minskad konsumtion och ett större miljötänkande hos folket. Detta är ju iofs spekulationer och handlar om ett medföljande värderingsskifte mer än om ekonomi men allting hänger ihop och en tanke kan ju vara att man inför ”obligatoriska” utbildningar i vardagsekonomi och miljötänk t.ex. för att skapa ett mer hållbart samhälle. Om det skulle visa sig vara som jag förutspår så är det ju en extremt positiv utveckling för samhället eftersom tanken om ständigt ökad tillväxt är en omöjlighet på en planet med ändliga resurser. Däremot kan vi ju bygga upp välfärden på icke materialistiska sätt som t.ex. innovationer inom effektivisering och kultur. Och om GDP är länkat till folks medborgarlön så har vi ett stort intresse av att effektivisera så mycket av den offentliga sektorn som möjligt för att kunna ta ut de pengarna i medborgarlön istället. Därmed inte avveckla den eftersom den ger alla en bättre grund att stå på. Det är ju alltid billigare att köpa i bulk (storpack) om man säger så.

En annan positiv punkt är att medborgarlönen kommer minska klassklyftorna. Många idag blir tvingade in i lågavlönade industri- och serviceyrken till överklassens ekonomiska service och vinst. Med en medborgarlön kommer folk att slippa den kränkning det faktiskt är att ta ett jobb som likaväl kan utföras av en ”robot”. Detta i sin tur kommer motivera att automatiseringen av dessa yrken kommer drivas på i mycket högre skala och det kommer i sin tur öka GDP som ökar medborgarlönen för alla. Kan det bli bättre? WIN-WIN situation indeed.

Vi kommer även kunna ägna mycket mer tid åt familjen och barnuppfostran eftersom vi har en garanterad trygghet att stå på. Vi kommer kunna utbilda oss i större utsträckning både i skola men också privat vilket leder till mindre ignorans som leder till fördomar, rasism, hat, etc, etc. Och genom att vi bildar oss i större grad kommer vi få ännu fler innovatörer och kreativa lösningar på de större problemen vi ser i samhället idag.

En risk jag kan se framför mig är om man skulle införa medborgarlön på ett ogenomtänkt sätt. Detta vore förödande om man gjorde för att efter ett tag skrota den och säga ”vi gav det iaf ett försök. Det funkade inte.” Det kan fungera. Det MÅSTE fungera! Annars är vi väldigt illa ute.

Självklart är mycket av det jag skriver här spekulationer och teorier men att inte ta detta på största allvar och föra en extremt analytisk debatt om det vore att göra hela folket en stor björntjänst.

Om man har en sund människosyn, står för jämställdhet och inser hur allting hänger ihop så kan iaf jag inte se någon bättre och faktiskt enklare lösning på de flesta stora problem vi har i samhället idag. Detta måste bli prioritet ett för politikerna och de som driver denna frågan starkast i nästa val kommer helt klart få min röst 2014. Hands down!

3 comments:

  1. Mycket trevlig bloggpost.
    Jag är osäker på summan, men jag förstår ditt resonemang bakom det.

    ReplyDelete
  2. Jag har gått i exakt de där tankarna, med utgångspunkt från teknologi och automatisering. Det är rätt solklart att vi är på väg ditåt, faktum är att vi redan varit på väg ett tag...

    ReplyDelete